Dysleksja to nie tylko zaburzenia czytania i pisania , ale także sposób funkcjonowania jednostki, pewien styl życia i przetwarzania informacji, który wpływa na wiele więcej dziedzin niż czytanie i pisanie.
Charakterystyka osoby z dysleksją:
- Ma ona utrzymujące się trudności w czytaniu i często opanowuje w końcu tę umiejętność pod koniec swojej nauki szkolnej, ale pozostaje u niej wyraźna niechęć do czytania książek, gazet itp.
- Problemy z ortografią utrzymują się przez całe życie.
- Ma kłopoty z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów. ', '
- Ma trudności z nazywaniem.
- Ma kłopoty w uczeniu się skojarzeń czy par skojarzeń np. przedmiot – etykietka symbol -znaczenie. Ma trudności w rozumieniu dowcipów – traktuje je zbyt dosłownie.
- Ma ograniczoną pojemność pamięci , zwłaszcza krótkotrwałej, przeważnie wtedy gdy trzeba zapamiętać szeregi cyfr podawanych ustnie.
- Ma trudności z liczeniem w pamięci.
- Ma trudności w uczeniu się i przypominaniu sobie sekwencji – np. nazwy miesięcy, tabliczka mnożenia, symbole i oznaczenia chemiczne wg tabeli Mendelejewa itp.
- Jest powolna w uczeniu się materiału wyłącznie ustnie lub wyłącznie pisemnie.
- Ma trudności z koncentracją i trudności w pracy w hałasie.
- Cechuje ją wyraźna rozbieżność między osiągnięciami szkolnymi a umiejętnością praktycznego rozwiązywania problemów lub/i sprawnością werbalną.
- Odczuwa awersję do notatek pisanych i do ich kompletowania.
- Ma problemy z organizacją pracy, tzw. „bałaganiarz”.
- Myli często kierunki, lewą i prawą stronę ciała, części świata, czas – np. jutro – wczoraj.
- Ma trudności z pamiętaniem daty lub określeniem daty aktualnej.
- Odczuwa szybszą męczliwość (wkłada większy wysiłek) w czasie wykonywania zadań typu szkolnego.
- Wcześniej czy później ma objawy nerwicowe – zwłaszcza nerwicy wegetatywnej np. poranne mdłości , bóle brzucha, uczucie odrzucenia, zakłopotania, rozpaczy, stany depresyjne, które mają swoje źródła w doświadczeniach z dzieciństwa.
Uczeń ze specyficznymi problemami w nauce już w pierwszym kontakcie podczas badań prezentuje się jako osoba niepewna siebie, zahamowana. Aby zmienić postawy ucznia wobec własnych trudności szkolnych i podnieść sprawność zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych należy włączyć dziecko do oddziaływań terapeutycznych.
Terapia pedagogiczna stanowi swoistą interwencję wychowawczą, zmierzającą do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno – motywacyjnej oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych dziecka.
Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi i rozwoju na miarę ich możliwości. W zajęciach bardzo ważne jest zaspokojenie potrzeby sukcesu i podniesienia samooceny poprzez stwarzanie sytuacji dających okazję do zadowolenia, doświadczenia radości z osiąganej pracy. Zainteresowanie ucznia zajęciami oraz utrzymywanie jego aktywności osiąga się przez urozmaicone formy ćwiczeń, stosowanie gier i zabaw oraz różnorodnych ćwiczeń relaksacyjnych, które spełniają ważną rolę w redukowaniu napięć związanych z pokonywaniem trudności szkolnych.
Specyficzne trudności w nauce to nie tylko kłopoty w czytaniu i pisaniu. Są inne charakterystyczne objawy zaburzonych funkcji percepcyjnych w różnych przedmiotach nauczania.
Najwięcej objawów obserwuje się w języku polskim. Zaburzenia funkcji percepcji słuchowej przejawiają się podczas pisania (zwłaszcza ze słuchu) w:
- zniekształconej pisowni, zlepkach liter,
- myleniu liter głosek zbliżonych fonemowo (b-p, t-d, g-k, z-s, dz-c,sz–z, ż–sz),
- trudnościami w pisowni zmiękczeń, głosek nosowych, różnicowaniu i – j,
- gubieniu, przestawaniu i dodawaniu liter i cząstek wyrazów,
- zamianie wyrazów na bliskoznaczne i podobne brzmieniowo,
- zamianie szyku wyrazów w zdaniu,
- trudności w analizie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby i głoski,
- nieprawidłowej pisowni łącznej i rozłącznej wyrazów,
- w pisaniu często ujawniają się przezwyciężone wady wymowy.
Podczas czytania przejawiają się w:
- trudności z syntezą głoskową wyrazów
- zbyt długim etapie głoskowania wyrazów,
- trudności we właściwej intonacji czytanych treści,
- zamianie, gubieniu i nieprawidłowym odczytywaniu całych wyrazów,
- trudności w rozumieniu czytanych głośno tekstów( gdyż zbyt koncentrują się na technice czytania),
A także w nauce pamięciowej wierszy, przyswajaniu materiału z gramatyki i rozumieniu dłuższych wypowiedzi słownych i poleceń nauczyciela.
Zaburzenia funkcji percepcji wzrokowej przejawiają się podczas pisania w:
- trudnościach w zapamiętaniu liter,
- w myleniu liter podobnych (a-o-e, a-ą, e-ę, o-ó,ł-l-t, m-n, u-w, u-y,i-j),
- myleniu liter różniących się położeniem w stosunku do osi pionowej(p-b, d-b,) lub poziomej ( n-u, w-m, b-p, d-g),
- gubieniu lub nadużywaniu drobnych elementów graficznych pisma,
- nadużywaniu lub braku wielkiej litery,
- błędach typowo ortograficznych.
Podczas czytania przejawiają się w:
- trudności w skojarzeniu dźwięku z odpowiednim znakiem graficznym litery,
- mylenie liter o podobieństwie graficznym,
- rozpoznawanie napisów po cechach przypadkowych( obrazki, układ strony),
- częste czytanie na pamięć, zgadywanie wyrazów po odczytaniu pierwszej sylaby bądź litery, przekręcanie końcówek,
- bardzo wolne tempo czytania,
- trudności w rozumieniu czytanych głośno tekstów) gdyż zbyt koncentrują się na technice czytania).
Zaburzenia procesu lateralizacji przejawiają się podczas pisania w:
- myleniu liter o podobnych kształtach a innym położeniu i kierunku,
- piśmie lustrzanym,
- dynamicznym odwracaniu liter – zmiana kolejności, przestawianie ich, podwajanie, opuszczanie, błędne odtwarzanie,
- zniekształceniu graficznej strony pisma.
Podczas czytania przejawiają się w:
- przestawianiu liter i cząstek wyrazów i całych wyrazów,
- opuszczaniu całego wiersza,
- wolnym tempie czytania,
- odczytywaniu wyrazów od końca.
Zaburzenia rozwoju ruchowego przejawiają się podczas pisania w:
- małej precyzji ruchów dłoni i palców,
- zniekształceniu polegającym na wychodzeniu poza linię, braku łączenia między literami,
- wolnym tempie pisania,
- niestarannym prowadzeniu zeszytów.
Objawy zaburzonych funkcji można odnaleźć przy nauce języków obcych,
a szczególnie przy języku rosyjskim:
- zaburzenia funkcji wzrokowych powodują nasilone mylenie liter polskich i rosyjskich,
- zaburzenia funkcji słuchowych powodują trudności w czytaniu (litery mają ten sam obraz graficzny co w polskim, a inne brzmienie),
- w angielskim problemy z wymową(zaburzenia słuchowe) i zapamiętaniu pisowni nie opartej na ASS i ASW( zaburzenia wzrokowe).
W matematyce zaburzenie funkcji wzrokowych powoduje mylenie drobnych znaków graficznych działań i nieprawidłowy wynik, zaburzenia procesu lateralizacji da zły wynik przy nieprawidłowym zapisie i podliczeniu kolumn liczb, myleniu cyfr 6-9, a także będzie powodowało nieprawidłowości w nauce geometrii, zburzenie funkcji słuchowych będzie utrudniać opanowanie ciągu słownego jakim jest tabliczka mnożenia.
W geografii i historii zburzenia funkcji słuchowych będą powodować kłopoty z zapamiętaniem nowych i trudnych nazw własnych, a zaburzenia lateralizacji utrudniać orientację na mapie.
W fizyce i chemii zaburzenia analizatora wzrokowego będą utrudniać zapamiętanie symboli, powodować mylenie, gubienie i zamianę drobnych znaków i wartości, zaburzenia percepcji słuchowej utrudnią zapamiętywanie ciągu nazw pierwiastków i ich liczb atomowych.
Zaburzenia lateralizacji i rozwoju ruchowego będą powodowały problemy podczas ćwiczeń fizycznych, a zwłaszcza zwrotów.
Dysleksja ma powiązanie ze sprawnością w posługiwaniu się kodami językowymi i niejęzykowymi – np. alfabetycznym, numerycznym czy nutowym ( powoduje trudności w nauce muzyki).
Uczniowie ze względu na specyficzne trudności w nauce mają wolniejsze tempo czytania i pisania. Należy im wydłużać czas potrzebny na odczytanie poleceń czy treści zadań oraz wydłużać czas potrzebny do zapisania odpowiedzi na lekcjach i podczas prac klasowych. W przypadku sprawdzianów z matematyki prześledzić tok rozumowania i prawidłowość zastosowanych wzorów i zaliczać część zadania pomimo nieprawidłowego wyniku arytmetycznego. W uzasadnionych przypadkach zadawać mniejsze partie materiału do nauki czytania i nie odpytywać z czytania przy całej klasie, tylko indywidualnie na przerwie. Można też w miarę możliwości zamieniać formę pisemną odpowiedzi na ustną (przy znacznej dysgrafii) lub umożliwiać pisanie prac domowych na komputerze.
Aby pomoc okazana dziecku z trudnościami dyslektycznymi była skuteczna musi być rozpoczęta jak najwcześniej. Niesłychanie ważne jest aby nie lekceważyć pierwszych objawów zaburzeń funkcji percepcyjnych i skierować dziecko na badania psychologiczno – pedagogiczne w poradni. Szczególnie poszkodowane mogą być tzw. grzeczne dzieci i zdolne. Istnieje ogólne przekonanie , że ona poradzą sobie z trudnościami same. Niestety nie poradzą, a zbyt późno zdiagnozowane mają mniejsze szanse na wyrównanie deficytów funkcji percepcyjno – motorycznych. Po badaniach w poradni dziecko może być skierowane do zespołu korekcyjno – kompensacyjnego w szkole lub na zajęcia terapii pedagogicznej w poradni. Po ok. dwuletnich oddziaływaniach przeprowadza się badania kontrolne aby stwierdzić charakter zaburzeń ( czy mamy do czynienia z dysleksją czy innymi trudnościami szkolnymi).Niezależnie od przyczyn trudności należy bezwzględnie udzielać pomocy pedagogicznej wszystkim uczniom z trudnościami szkolnymi.
Podczas zajęć terapeutycznych należy się kierować następującymi zasadami:
- Zasadą indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego – jest to nadrzędna zasada terapii dzieci z fragmentarycznymi zaburzeniami rozwoju, ponieważ u tych dzieci istnieje ogromne zróżnicowanie rodzaju, zakresu i głębokości ujemnych odchyleń w rozwoju oraz trudności w uczeniu się. Dlatego muszą mieć indywidualny program terapii, dostosowane środki i metody dydaktyczne i wychowawcze oraz indywidualny tok zajęć, dostosowany do indywidualnych możliwości konkretnego dziecka.
- Zasadą powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniającą złożoność tych czynności i możliwości percepcyjnych dziecka – zasada ta uwzględnia stopniowanie trudności pod względem objętości opracowywanego materiału jak i jego przystępności dla danego dziecka. Przechodzenie następuje od ćwiczeń elementarnych do bardziej złożonych. Warunkiem przechodzenia jest tylko i wyłącznie sprawne wykonywanie ćwiczeń na niższym poziomie. Nie mogą tu obowiązywać żadne rygory czasowe, ponieważ przezwyciężenie trudności jest uwarunkowane indywidualnymi możliwościami ucznia.
- Zasadą korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności – podczas zajęć, zwłaszcza przy zaburzeniach sprzężonych najwięcej czasu trzeba poświęcić funkcji najsłabiej rozwiniętej i tym umiejętnościom, w których ujawniają się najpoważniejsze trudności.
- Zasadą kompensacji zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych – podczas zajęć wytwarzane są u dziecka takie mechanizmy psychologiczne, w których funkcje sprawniejsze pełnią rolę kompensacyjną, wspierając czynności funkcji zaburzonych (wyrównują skutki mikrodefektów, usprawniają procesy integracji psychomotorycznej oraz ułatwiają opanowanie trudnych dla dziecka umiejętności).
- Zasadą systematyczności – dotyczy systematyczności i częstotliwości spotkań, powinny być jak najczęstsze (najlepiej codziennie) i prowadzone systematycznie aby uniknąć przerw powodujących regres i zniechęcenie do dalszych ćwiczeń.
- Zasadą ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego – na początku terapii działania wychowawcze powinny przeważać w oddziaływaniach, gdyż na zajęcia trafiają przeważnie dzieci, u których niepowodzenia stały się przyczyną reakcji nerwicowych i negatywnych postaw wobec szkoły, wpływających wtórnie na na pogarszanie się wyników w nauce. Działania psychoterapeutyczne pełnią funkcje profilaktyczne, chroniąc przed dalszymi negatywnymi następstwami niepowodzeń szkolnych.
Czynnikami, które wpływają na jakość i skuteczność działań psychoterapeutycznych są:
- związek terapeutyczny – między terapeutą a pacjentem musi zaistnieć więź polegająca na wzajemnej akceptacji, zaufaniu i sympatii
- osobowość terapeuty – prowadzący terapię musi mieć następujące cechy: empatię, życzliwość, wyrozumiałość, opanowanie oraz konsekwencję w postępowaniu
- atmosfera zajęć -pełne bezpieczeństwo, tolerancja, serdeczność i szczerość.
Podczas pracy z uczniem dyslektycznym należy stosować wiele różnorodnych metod i środków do uzyskania efektu podniesienia sprawności zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych. Między innymi stosować:
- efekt stałego przeuczenia – wielokrotnych powtórzeń w celu utrwalenia wiadomości i umiejętności(np. zasad pisowni języka polskiego),
- dobieranie odpowiednich metod dla preferowanych sposobów przyswajania wiedzy (inne dla “wzrokowców”, inne dla ”słuchowców” czy “czuciowców”),
- jeden problem na jedne zajęcia (np. jedną zasadę ortograficzną-pisownię ó w końcówkach wyrazów),
- tworzenie rodzin wyrazów pokrewnych, w których występuje ta sama trudność ortograficzna ( z podkreślaniem cząstki słowotwórczej),
- wyrabianie nawyku autokontroli i autokorekty pisanych prac, wdrażanie do pracy ze słownikiem ortograficznym, podnoszenie świadomości ortograficznej,
- przy poprawianiu błędów kłaść nacisk na głośne czytanie nieprawidłowo napisanych wyrazów po to , aby dziecko “usłyszało” błąd( terapeutyczna rola własnego głosu),
- kłaść nacisk na czytanie ciche ze zrozumieniem, które leży u podstaw samodzielnej nauki,
- u małych dzieci przechodzić szybko do metody sylabowej w głośnym czytaniu.
Praca terapeutyczna z uczniem jest długotrwała i często przynoszące krótkotrwałe i nikłe efekty, ale jest jedyną możliwą drogą do pokonywania trudności w czytaniu i pisaniu.
W przypadku nie udzielenia pomocy powstaje błędne koło niepowodzeń, które może się przyczynić u ucznia do utrwalenia negatywnych przeżyć, zapamiętanych jako frustrujące i przykre, a brak osiągnięcia sukcesu może powodować utratę wiary we własne siły. W wyniku takich doświadczeń pojawia się u jednych dzieci stres szkolny, u innych powoduje wykreowanie się na negatywnego bohatera i z czasem pojawia się tendencja do opuszczania lekcji w celu unikania nieprzyjemnych przeżyć.
Ewa Cyran-Kur